Folder op lantaarnpaal trekt depressief meisje naar inloophuis

INLOOPHUIS CUENCA – Sergio en Evelien Gil hadden de afgelopen tijd een bijzondere ontmoeting met een depressief meisje. “We hebben veel gesprekken met haar gevoerd en we zagen echt een honger naar Gods woord”, schrijft Evelien Gil hierover. Lees hieronder meer over de gesprekken met deze jonge bezoeker van inloophuis Corazón Libre in Cuenca (Spanje).

In het inloophuis Corazón Libre komt de laatste tijd wat meer bezoek. Naast de straatprediking delen we regelmatig verschillende folders uit. Omdat er heel veel mensen te kampen hebben met psychische en psychologische problemen is er één met de tekst: “Heeft u relatieproblemen? Worstelt u met depressie, spanningen, verslavingen, schuldgevoelens, slapeloosheid of andere mentale en geestelijke problemen? Kom dan langs op het gratis spreekuur van maandag tot vrijdag om 17:00.”

Negatief zelfbeeld

Zo´n drie maanden geleden zag een meisje deze folder, geplakt op een lantarenpaal en besloot langs te gaan op het spreekuur. Ze kwam nogal nerveus binnen met heel veel problemen, en was totaal depressief; geen zin om te leven en geen kracht om er iets aan te doen. Ze was al bij allerlei psycholgen geweest en die zeiden altijd dat ze iets in zichzelf moest zoeken om beter te worden, werken aan een positief zelfbeeld, het werken met allerlei “do´s en don´ts” lijstjes.

Oorzaak

Inloophuis Corazon Libre

We konden haar ten eerste het ‘slechte’ nieuws geven dat zij uit zichzelf nooit iets zou kunnen doen om echt beter te worden, dat we allemaal een zondig hart hebben, dat de zondige levensstijl die ze erop nahield  en een leven dat ingaat tegen God en zijn geboden de belangrijkste oorzaak was van haar depressie. We zeiden dat ze zich moest bekeren en zich afkeren van zo´n levensstijl en dat er een oordeelsdag is waarin elke zondaar rekenschap moet afleggen tegenover God. Ze was echt onder de indruk.

Het goede nieuws

Toen konden we haar ook het goede nieuws, de evangelieboodschap, delen: een ieder die echt berouw heeft over zijn zonden en zijn vertrouwen stelt op de Heere Jezus, ontvangt vergeving van zonden en het eeuwige leven, dat de wedergeboorte mogelijk is door het bloed van de Heere Jezus, dat haar stenen hart veranderd kan worden in een vlesen hart.

 Honger

In Corazon Libre hangt een schilderij met de brede en de smalle weg (n.a.v. Matth. 7:13-14)

Ze is sinds die tijd elke zondag en woensdag geweest en we hebben echt veel gesprekken met haar gevoerd en we zagen echt een honger naar Gods woord. Ze kwam uit een totaal wereldse context en had nog nooit over de gelijkenis van de verloren zoon gehoord! Ze kwam met hele goede vragen: “Ik ben Mattheus aan het lezen en het lijkt wel dat het heel makkelijk is om te zondigen, en heel moeilijk om niet te zondigen, hoe zit dat? Hoe moet ik me aan God overgeven? Hoe moet ik bidden?”

De enge poort

We hebben in Corazón Libre een schilderij over de brede en de smalle weg, en toen we haar een keer vroegen waar ze was, zei ze dat ze voor de enge poort stond. Ze vroeg ook hoe ze op de smalle weg moest komen. Een andere keer zei ze dat ze heel veel spijt had van iets wat ze had gedaan dat voorheen heel normaal voor haar was.

Ze is een week geleden teruggegaan naar haar familie in Málaga om daar te gaan studeren. Waarschijnlijk komt ze niet meer terug naar Cuenca. We houden nog steeds contact met haar. via de app en mail. Ze komt met vragen over wat ze heeft gelezen in de Bijbel. We willen jullie speciaal gebed voor haar vragen, dat God in haar hart mag werken en dat ze echt mag leven op de smalle weg die naar het eeuwige leven leidt.

 

“God neigt de harten van christenen om elkaar te steunen”

Een vrouw in Cuenca (Spanje) bad jarenlang voor meer samenwerking tussen kerken onderling. Het lijkt erop dat haar gebeden zijn verhoord. Leden uit een andere gemeente komen naar de straatprediking van Sergio Gil. Ook bidden Sergio en Evelien Gil nu met andere christenen.

Start inloophuis Cuenca: God voorziet zelfs in stoelen

Afgelopen maart zijn Sergio en Evelien Gil in samenwerking met IRS gestart met inloophuis Corazon Libre in Cuenca (Spanje). Hiervoor waren natuurlijk veel spullen nodig, en waar haal je die vandaan? Evelien Gil schrijft: “Zelfs in de kleinste details is de Heere getrouw”.

Leven met een nieuwe identiteit, vrij van schuld en straf

Dat we in Christus rechtvaardig zijn voor God, is “de basis van mijn behoud”, zegt dr. M. Klaassen, hervormd predikant in Arnemuiden en voorzitter van IRS. “Het meest wezenlijke in mijn leven is al gezegd. Het oordeel ligt achter mij.” In oktober verschijnt zijn nieuwe boek over de rechtvaardiging door het geloof.

Meer actualiteiten