Terug naar overzicht

16-01-2023

Een voorproefje van de lezingen op de Winterconferentie

Tijdens de Winterconferentie van IRS zullen drie predikanten vanuit drie verschillende invalshoeken ingaan op hoofdthema: “Ik zal Uw deugden prijzen!”. In dit artikel geven zij kort weer waarom u deze winterconferentie niet mag missen.

Een voorproefje van de lezingen op de Winterconferentie

“De verhevenheid en heiligheid van God”

Prof. dr. A. Baars spreekt over “De verhevenheid en heiligheid van God” en hij zegt daarover:

“De woorden uit de titel klinken wel erg afstandelijk. Waarom zou je naar een lezing over zo’n onderwerp gaan? Toch blijkt juist dit thema ons bij nader inzien écht wel heel persoonlijk te raken. Toegegeven, het gaat in het eerste deel van de lezing over de heilige God die de Verhevene is. Hij is ver verheven boven alles wat geschapen is. Met de zonde kan Hij zich absoluut niet inlaten en Hij handhaaft soeverein Zijn recht. Maar we zullen zien dat het een grote zegen is dat God zó is en niet anders. Dat geeft ons alle reden om Hem te aanbidden en te verheerlijken. Deze heilige God is bovendien in Christus zéér nabij! Heiligheid betekent namelijk ook ‘toewijding’. In Zijn heilige Zoon heeft God zich tot een verloren wereld gewend om zondaren zalig te maken. En wanneer we Hem door genade mogen kennen wijdt Hij zich geheel aan ons toe in Zijn trouw, en dat in leven en sterven”.

“Gods rechtvaardigheid en Gods barmhartigheid/goedheid”

In de tweede lezing hoopt ds. A. Simons in te gaan op “Gods rechtvaardigheid en Gods barmhartigheid/goedheid”. Ds. Simons schrijft hierover:

“Wij geloven dat God in de stilte van de eeuwigheid een plan heeft uitgedacht om mensen zalig te maken met het behoud van Gods eigenschappen. God is immers onveranderlijk, Hij is gisteren en heden dezelfde. Zo leert ons de Heilige Schrift. We willen tijdens de conferentie nadenken over Gods eigenschappen. Maar ook op wat voor wijze deze eigenschappen een plaats krijgen in het leven der genade. Wat betekent het om God lief te hebben. Is er verband met liefhebben en zijn eigenschappen lief krijgen? Concreet de volgende aandachtspunten:

In de eerste plaats: wat betekent het in de grondtekst dat God rechtvaardig, barmhartig en goedertieren is?

In de tweede plaats: staan deze eigenschappen niet tegenover elkaar?

In de derde plaats: hoe krijgen wij, door de Heilige Geest, deze zaken in ons hart lief?”

“Verwondering en aanbidding”

In de laatste lezing hoopt ds. W.P. Emaus te spreken over “Verwondering en aanbidding” en zegt daarover: “Wanneer we nadenken over de deugden van God, dan dient het noemen van Zijn volkomenheden (ander woord voor “deugden”) te leiden tot het roemen van Zijn heerlijke en heilige Naam! Er zijn vele eigenschappen van God te noemen. In artikel 1 van de NGB worden er verschillende door Guido de Bres genoemd en wordt daarin (en dat is het doel!) God geroemd! In mijn lezing zal het vooral gaan over de verwondering en de aanbidding. Het absolute hoogtepunt is de aanbidding. Daarin gaat het niet om wat God geeft, maar om wie Hij is, om de pure verheerlijking van Hem Zelf. De handen worden dan niet vragend opgehouden, maar hemelwaarts uitgestrekt. Zo leidt de overdenking van Gods deugden tot verwondering (“Hoe groot zijt Gij”!) en de verwondering tot aanbidding. Het is nodig onszelf af te vragen of wij dit laatste aspect in ons gebed en in de liturgie wel de nodige aandacht geven of komen we hier niet of nauwelijks aan toe? Wat zijn de (mogelijke) oorzaken hiervan?”

Klik hier voor meer informatie over de Winterconferentie 2023.

Terug naar overzicht